FAQ

CZY MAM PROBLEMY ZE SŁUCHEM?

Według statystyk problemy ze słuchem dotyczą dużej grupy ludzi, częstotliwość ich występowania zwiększa się wraz z wiekiem. W grupie osób powyżej 75. roku życia odsetek osób niedosłyszących wynosi około 35%, między 65. a 74. rokiem życia – 23%, w przedziale od 45 do 64 lat – 14%, od 19. do 44. roku życia – 4,5-5%, wśród dzieci i nastolatków do 18. roku życia – 5%, a wśród niemowląt – 2-3%.
Jeśli doświadczasz jednego lub więcej z przedstawionych poniżej symptomów, prawdopodobnie masz ubytek słuchu. W takiej sytuacji niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem.

– Masz problemy z usłyszeniem i ze zrozumieniem wysokich dźwięków – głosów kobiecych, dziecięcych, śpiewu ptaków.
– Już nie słyszysz tykania swojego zegarka lub/i kapania wody.
– Masz kłopot ze zrozumieniem głosów z daleka, np. na koncercie, w teatrze lub kościele.
– Masz problem z usłyszeniem dźwięków z telewizora oraz radia.
– Trudno Ci usłyszeć dzwonek telefonu.
– Masz kłopot ze zrozumieniem mowy, gdy znajdujesz się w grupie albo gdy przeszkadza Ci szum otoczenia, np. podczas zgromadzeń lub w korku ulicznym.
– Musisz się wysilać, żeby zrozumieć swojego rozmówcę, dlatego rozmowy stały się dla Ciebie męczące.
– Unikasz zebrań i podobnych sytuacji, ponieważ czujesz się zakłopotany, że nie rozumiesz innych.
– Twoja rodzina i przyjaciele wspominają, że możesz mieć problemy ze słuchem.

JAK LECZYĆ NIEDOSŁUCH?

Sposób leczenia niedosłuchu zależy od przyczyny, która go wywołała. W większości przypadków (ok. 90%) ubytki słuchu są wynikiem naturalnego procesu starzenia się organizmu. Taki niedosłuch ma charakter trwały i leczy się go przyczynowo – stosując odpowiednio dobrany aparat słuchowy.

KTO MOŻE DOSTAĆ DOFINANSOWANIE NA APARAT SŁUCHOWY?

Według obowiązujących przepisów dofinansowanie na aparat słuchowy z Narodowego Funduszu Zdrowia może otrzymać każda osoba odprowadzająca składkę zdrowotną do ZUS-u. Osoby posiadające grupę inwalidzką lub orzeczenie o niepełnosprawności mogą dodatkowo ubiegać się o refundację ze środków PFRON. Do tego typu pomocy są uprawnione osoby, których dochód nie przekracza ustalonego progu. Wysokość progu jest ustalana dla każdego województwa osobno. (Więcej na temat dofinansowania z NFZ i PFRON: Dofinansowanie na aparat słuchowy).

JAKI APARAT SŁUCHOWY BĘDZIE DLA MNIE ODPOWIEDNI?

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, należy się udać do poradni audioprotetycznej i wykonać specjalistyczne badanie słuchu, a także odpowiedzieć na szczegółowe pytania specjalisty w tzw. wywiadzie audiologicznym. Na podstawie danych zebranych w ten sposób można precyzyjnie wskazać optymalne dla Ciebie rozwiązanie. Pamiętaj, że tylko odpowiednio dobrany i dostosowany aparat słuchowy zapewni Ci pełne zadowolenie. Dopasowanie powinien przeprowadzić wyspecjalizowany audioprotetyk.

SKĄD MAM WIEDZIEĆ, KTÓRE FUNKCJE SĄ DLA MNIE WAŻNE?

Pewne funkcje aparatów słuchowych są użyteczne prawie dla każdej osoby z ubytkami słuchu, np. kierunkowość. Inne dedykowane są określonym typom niedosłuchu. Kierunkowość pozwala aparatom słuchowym lepiej odbierać dźwięk z przodu, dzięki czemu polepsza się zdolność do rozumienia mowy w hałaśliwym otoczeniu. Przydatność innych funkcji zależy od rodzaju ubytku oraz indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli jesteś melomanem, z pewnością dobrym wyborem będzie aparat posiadający tzw. program muzyczny (np. Verite, Veras). Jeśli zależy Ci na całkowicie automatycznym funkcjonowaniu aparatu, powinieneś się zdecydować na urządzenie z systemami adaptacyjnymi (np. Neo, Pronto, Avanti, Prio, Brite, Icos, Verite, Veras) itp. Twój audioprotetyk zaproponuje Ci optymalne rozwiązanie.

JAK DŁUGO TRWA PRZYZWYCZAJANIE SIĘ DO APARATU SŁUCHOWEGO?

Kiedy tylko zaczniesz używać aparatu słuchowego, będziesz lepiej słyszeć, a Twoja zdolność do zrozumienia mowy poprawi się. Na początku daj sobie trochę czasu, aby się przyzwyczaić do aparatu słuchowego. Jak tylko Twój mózg nauczy się identyfikować i interpretować nowe dźwięki, będziesz zwracać coraz mniejszą uwagę na swój aparat, a tym samym – zaczniesz odczuwać coraz więcej korzyści z jego stosowania.

DLACZEGO MÓJ GŁOS BRZMI DZIWNIE, KIEDY NOSZĘ APARAT?

Jest to zupełnie naturalne w początkowym okresie stosowania aparatu słuchowego. Przez lata niedosłuchu mogłeś już zapomnieć, jak brzmi Twój własny głos. Po pewnym czasie użytkowania aparatu przyzwyczaisz się do brzmienia swojej mowy. Możliwe, że przed założeniem aparatu mówiłeś głośniej z powodu ubytku słuchu. Teraz możesz już zacząć mówić ciszej. Pamiętaj, że aparaty z systemem dopasowania otwartego (OpenFit) gwarantują najbardziej naturalne brzmienie Twojej mowy.

CZY MUSZĘ NOSIĆ APARAT SŁUCHOWY PRZEZ CAŁY CZAS?

Nie. To Ty decydujesz, kiedy używasz swojego aparatu słuchowego. Pamiętaj jednak, że im systematyczniej jest on stosowany, tym lepsze rezultaty daje rehabilitacja słuchu. Przyzwyczajenie się do aparatu słuchowego trwa pewien okres czasu. Im częściej będziesz go zakładać, tym szybciej się do niego przyzwyczaisz, a w końcu – zupełnie zapomnisz, że masz go na uchu. Jak powiedział Emerson: „Zadanie, które robimy, idzie nam lepiej nie dlatego, że stało się łatwiejsze, tylko dlatego że nasza zdolność, by je wykonać, się poprawiła ”.

JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY APARATEM CYFROWYM A ANALOGOWYM?

Różnicę pomiędzy analogowym aparatem słuchowym a cyfrowym najłatwiej pokazać, porównując dźwięki z płyty gramofonowej (analogowej) i nowoczesnej płyty kompaktowej (cyfrowej). Dźwięk z płyty kompaktowej jest nieporównywalnie czystszy i bardziej naturalny. Tak samo jest w przypadku cyfrowych aparatów słuchowych. Obecnie modele analogowe stosuje się tylko u użytkowników, którzy przywykli do analogowego brzmienia aparatu.

MÓJ APARAT SŁUCHOWY PRZESTAŁ DZIAŁAĆ – CO ROBIĆ?

Pierwsze, co powinieneś zrobić, gdy Twój aparat słuchowy przestanie działać, to zajrzeć do instrukcji użytkownika. Znajdziesz tam wskazówki, jak postępować w przypadku, kiedy aparat „milczy”. Przyczyną może być zatkanie (np. woskowiną) wyjścia aparatu słuchowego – w takim wypadku wystarczy je przeczyścić za pomocą akcesoriów do pielęgnacji, dołączonych do aparatu. Możliwe też, że wyczerpała się bateria, aparat jest zupełnie wyciszony lub włączona została cewka telefoniczna. Jeżeli sprawdziłeś te możliwości, a aparat w dalszym ciągu nie działa prawidłowo – skontaktuj się ze swoim protetykiem słuchu.